آشنایی با شبکه بلاکچین

مقدمه

شاید شما مخاطب گرامی مدرسه بیگ دیتا هم بارها و بارها نام بلاکچین به گوشتون خورده باشه اما از ماهیت و کاربردهای اون اطلاع نداشته باشید. در تعریف پایه ای اون باید گفت بلاکچین به زنجیره ای از بلاک ها گفته میشه که حاوی اطلاعاتی هستش که برای اولین بار در سال 1991 مطرح ش و از ابتدا به منظور زمان بندی اسنا دیجیتال بوجود اومد طوری که نشه تاریخ و زمانش رو دستکاری کرد که البته تا زمان ساخت بیتکوین در 2009 کاربرد زیادی نداشت. حالا بلاکچین یه دفتر کل توزیع شده قابل دسترس برای همه ملت هاست. وقتی داده ها توش ذخیره میشه تغییر دادنشون به هیچ وجه آسون نیست.

تصویر زیر رو ببینید تا دقیق تر بدونم یه بلاک رو بررسی کنیم.

بلاک

هر بلاک شامل یه سری داده، هش بلاک و هش بلاک قبلی هستش و داده های ذخیره شده به نوع بلاک چین بستگی دارن. مثلا بلاکچین بیت کوین جزئیاتی رو پیرامون تراکنش ذخیره میکنه از جمله مشخصات فرستنده، گیرنده و میزان سکه های تبادل شده. هش برای بلاک مثل اثرانگشت برای آدم هاست. هش هویت بلاک و کل محتویات رو تعیین میکنه و همواره منحصربفرد هستش درست مثل اثرانگشت. هرگونه تغییر تو بلاک هم باعث تغییر هش میشه. هش یه ابزار مفید برای بررسی تغییرات تو بلاک هستش. ضمنا یادمون باشه بلاکچین برای جلوگیری از بروز مشکل تغییر هش، از رویکرد Slow and Steady استفاده میکنه که با وجود اون بلاک ها با سرعت کمتری شکل میگیرن. این مکانیزم، دستکاری بلاک ها رو خیلی سخت یا غیرممکن میکنه.

نکته مهم دیگه تو تامین امنیت بلاکچین این هستش که توزیع شده هست و از یه شبکه P2P استفاده میکنه و همه می تونن بهش اضافه بشن. Smart Contract ها یا قراردادهای هوشمند، برنامه هایی هستند که روی شبکه بلاکچین ذخیره شدن و می تونن طبق شرایط خاص برای تبادل کوین ها استفاده بشن.

مساله ای حائز اهمیت اینکه، پایگاه های داده توزیع شده ، قراردادهای هوشمند و تغییرناپذیری بلاکچین این فناوری را به عنوان یکی از ترندهای روز دنیای فناوری تبدیل کرده است. بسیاری از شرکت های مطرح فناوری در دنیا، استفاده از بلاک چین را در راس برنامه های آتی توسعه مند خود قرار داده اند.

کاربردهای بلاکچین

در ادامه چند نمونه از کاربردها و مزایای کلیدی شبکه بلاکچین رو براتون بازگو میکنم:

  • ردیابی اکثریت پرداخت ها بین چندین شرکت کننده
  • مدیریت هرچه امن تر روابط دیجیتالی با استفاده از Smart Contracts یا قراردادهای هوشمند.
  • صرفه جویی فراوان در هزینه ها به لطف واسطه های حداقلی
  • مدیریت دسترسی به داده های کلیدی بصورت Real Time
  • جلوگیری از تقلب

موارد مذکور، از جمله موثرترین مزایای استفاده از بلاکچین هستند.

اشتراک گذاری:
 
دانلود فایل

پسورد فایل :

محل قرار گیری فرم گزارش مشکل دانلود شما.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید